"Sebarang perdebatan dan persoalan di dunia blog mencerminkan keinginan rakyat untuk mengembalikan hala tuju negara kepada landasannya yang sebenar. Sekian lama dibungkam suara-suara berani muncul mencabar naratif sang penguasa." Anwar Ibrahim

Wednesday, December 23, 2009

PAS Kalah PRU 13 Selangor..?

Apakah PAS bakal kalah dalam kesemua kerusi DUN yang mempunyai campuran penduduk Melayu, Cina dan India dalam pilihanraya akan datang?

Dalam PRU 12 lalu, dikerusi yang mempunyai majoriti penduduk Melayu, PAS tewas kesemuanya kepada Umno. PAS hanya memenangi lapan kerusi dikawasan yang mempunyai penduduk pelbagai bangsa.

Oleh kerana PAS Selangor yang diketuai oleh Hasan Ali meneruskan garis “Taliban” dan berminat untuk “berkahwin” dengan Umno, tidak mustahil mereka akan kalah dikesemua lapan kerusi yang mereka ada sekarang.Rata-rata rakyat bukan Melayu tidak akan melupakan tindakan Hasan Ali dan PAS Selangor sepanjang pemerintahan PR di Selangor.

Malahan, ramai anak-anak muda Melayu juga tidak akan memberikan undi kepada PAS kerana parti tersebut terutama pemudanya lebih berminat untuk mengharamkan konsert daripada melawan rasuah.

Baca analisis penuh disini.

Perkara ini tidak mustahil berlaku. Sindrom PRU 2004 tidak mustahil berulang. Masih ingat PRU 2004?

Apatah lagi dikala negara diperintah oleh seseorang yang tidak akan melepaskan kuasanya semudah dengan pilihanraya.


No comments: